torstai 15. lokakuuta 2015

Liikaa sinkkejä?

Manta laskettiin aikaisin aamulla veteen (herätys kello 5). Potkurinakselin laakeri ei päässyt tällä kertaa päivityksen pääosaan, sillä uusi kumilaakeri on sievästi paikoillaan. Hanski vaihtoi myös akselin stefan.

Viikon takainen päivitys pohjamaalin kuplista herätti mielenkiintoisen keskustelun, jonka lopputuloksena vähensimme sinkkien määrän yhdeksästä viiteen (potkurinakselin sinkki on kuudes). Yksi uusi kaksikiloinen ja kolme vanhaa sinkkianodia otettiin pois. Liika anodimäärä oli meistä järkeenkäyvin selitys maalikuplille. Sähkövuoto on ollut syytettyjen penkillä,  mutta mitään siihen viittaavaa ei ole löytynyt.

Viikko ylhäällä, tänään takaisin kellumaan.
Kuten Timo Vesalainen kommenteissa totesi: "Kuplat johtuvat anodien liiasta jännitteestä ja aiheuttavat emäksisyyttä, mikä tekee vetykuplia maalin alle. Epoksi lohkeaa ja vety korvautuu merivedellä. Mutta runko ei ruostu."

Hanski ruuvasi puukalikan suojaksi poistetun sinkin paikalle.
Lukeminen kannattaa lopettaa tähän, ellei ole kiinnostunut yksityiskohdista.

Kommenteissa mainittu Teknoksen Korroosionestomaalauksen käsikirja kertoo, miksi rauta ruostuu: "Metallin korroosio johtuu siitä, että pinnalle muodostuu sähkökemiallisia paikallispareja, anodeja ja katodeja. Anodilla liukenee positiivisia metalli-ioneja liuokseen. Tällöin metallihilaan syntyy negatiivisia elektroneja, jotka vaeltavat metallissa katodille. Katodilla elektronit kuluvat. Happamissa liuoksissa syntyy vetykaasua, neutraaleissa hydroksini-ioneja. Anodin ja katodin välillä oleva sähköä johtava elektrolyytti sulkee virtapiirin. Anodikohta on metallipinnan epäjalompi kohta tai se kohta, jossa on korkeampi pintaenergia."

Anodi- ja/tai katodireaktio on siis estettävä, yleisin tapa on maalaus. Teknoksen käsikirja mainitsee kuplimisen syyksi katodisuojauksen epäonnistumisen, mutta ei kunnollista ratkaisua tähän.


Anodimateriaalina käytetään yleensä sinkkiä, myös magnesium ja alumiini toimivat. Kuten Puerto Williamsissa talvella totesimme, alumiiniveneet eivät tulleet mielellään meidän kylkeemme.


Kommenteissa esiin tuotu boatdesign.net keskustelusivun englanninkielinen teksti sanoo samaa kuin Timo: "By applying too high a protective current the paint may peel or blister due to the production of hydrogen gas on the cathode (hull), this will happen in the areas of thinner, damaged or pin-holed paint, and is due to too large a surface area of anode material providing too high a current.
The resultant patches of bare steel will not corrode while the anodes continue to function but the local anode will dissipate faster and the hull will definitely corrode once the anode has expired."

Samassa paperissa puututaan myös sähkövuotoon, elektrolyysiin, jota ei pidä sekoittaa galvaaniseen korroosioon: "Elektrolysis is caused by stray electric currents from a source such as the boats electrical system or leakage currents from shore power connections. This current forces one metal to become an anode and one a cathode irrespective of their position in the galvanic series. This can result in the wasting away of more noble metals (such as your stainless prop shaft) as they act as forced sacrificial anodes to your zinc blocks."



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti