lauantai 14. joulukuuta 2013

Tankki tyhjäksi ja puhtaaksi

Torstaina 300 litraa dieseliä imettiin tankkiautoon. Se tuli päivän varoituksella ja ajallaan. Meitä varten oli tehty mittojen mukaan imuputki, joka sopi täydellisesti. Tyhjennyksen hinta 90 euroa.




Mikko oli apuna. Letku sisään kattoikkunasta....

...ja imu polttoainemittarin reiästä.

Miesluukku auki: tankki näytti tältä. Pohjalla oli mustaa, hyytelömäistä ainetta
eli mikrobeja (leväkasvustoa), mutta ei paljon.

Putsauksen jälkeen.
Perjantaina tankkasimme 200 litraa puhdasta (=kusenväristä) dieseliä ja joukkoon laitettiin Sta-Bil -nimistä biosidiä.
Tänään suodattimien putsausta. Moottorin pääsuodatin oli tumma, mutta siinä ei ollut irtonaista likaa. Sen sijaan keskiviikkona vaihdetussa ensimmäisessä suodattimessa oli pelkän tunnin käytön jälkeen leväkasvustoa.
Keskiviikkona vaihdettu ensimmäinen suodatin, joka oli ollut käytössä tunnin.
Pääsuodatin, joka on ollut käytössä kauan, Norjasta saakka.


Koekäyttö: kierrokset jumittuvat edelleen. Tarina jatkuu...

4 kommenttia:

  1. Täällä vähän tällaista ei-niin-asiantuntija-pohdintaa, mutta pitäisikö vielä uusia letkut. Meillä se mömmö oli todella sitkeää ja tiukassa,joten jos sitä on letkuissa, niin varmasti on ongelmia.

    VastaaPoista
  2. Meillä on mökillä yhteysveneessä vähän järeämpi Yanmarin 140-heppainen diesel ja siinä piti paineilmalla puhaltaa letkut puhtaaksi. Sen jälkeen tupla-annos lisäainetta ja annettin vaan koneen käydä. Suurin osahan polttoaineesta palaa moottorilta takaisin tankkiin ja pikkuhiljaa lisäaine liuottaa paskat pois. Purkkarissa ei onneksi tarvinnut letkuihin kajota. Meidän edellisvuoden 7300 mailin matkalla johon kuului mm. lokakuinen Biskajan ylitys pläkässä (!) jouduttiin vaihtamaan esisuodattimet ja koneen suodatin 4 kertaa, lisäksi muutama paskan tyhjäys vedenerottimista. Lähtiessä tankit olivat puhtaat. Panu ja Nina, s/y Panthera

    VastaaPoista
  3. Kiitos kokemuksista. Joo, ei tämä ole tässä, varmaan joudutaan tekemään vielä vaikka mitä. Täällä Santa Cruzissa ei tehdä enää mitään, sillä pitää päästä Lanzarotelle (130 nm). Huono sääikkuna maanantaina-tiistaina eli tuuli jonkun aikaa idästä, kunnes taas palaa normaaliin koilliseen. Lanza on siis täältä suoraan koillisessa. Voimakkuudet 15 solmusta 30 solmuun ennustajasta riippuen. Lähdetään luultavasti huomenna kryssimään.
    Kiva saada kommentteja ja kokemuksia, kaikesta on hyötyä, vaikka jokaisen tilanne on ollut omanlaisensa. Ja vertaistuki lohduttaa :-)

    VastaaPoista
  4. Iloista Tapaninpäivää teille, Auli ja Hannu. Me vietämme joulua Suwenalla täällä Ipswichissä Englannin itärannikolla. Olemme jälleen viihtyneet teidän blogin äärellä ja ensi kesänä ainakin Fair Isle osalta reittimme tulee risteämään. Tarkoitus on ensi kesänä kääntää kokka jälleen pohjoiseen kohti Skotlantia ja ehkäpä Färsaarille saakka ennen kuin eteläisemmät latituudit meitä kutsuvat.

    Toivottavasti Mantan polttoaineongelmat pian jäävät taakse. Meitäkin tuo polttoaineenpuhtaus huoletti siinä määrin, että lisäsimme Suwenaan erillisen polttoaineenpuhdistusjärjestelmän, jolla jokaista tankkia voidaan ajaa erikseen. Se on kyllä toiminut tähän saakka erinomaisesti.

    Leppoisia tuulia ensi vuoden seilaukseenne
    terkuin Eve ja Andrus, S/Y Suwena

    VastaaPoista