Vikaa on pohdittu kimpassa ja tässä vaiheessa on kolme oletusta: roska syöttöpumpussa, leväkasvustoa tankissa, liian kuivaa dieseliä. Viimeisestä aloitetaan eli löpön joukkoon laitetaan hieman kaksitahtiöljyä. Katsotaan auttaisiko se.
Oli juuri niin mukavan rauhallista olla ankkurissa kuin ajattelin. Ankkurilahti ei ollut kaunis tai idyllinen, mutta tarpeeksi suojainen mainingilta. Oli ihana päästä vihdoin uimaan (vesi +22C). Ja saunaan. Edellinen ankkurointi oli Galiciassa syyskuussa, joten jo oli aika!
Torstaina nostimme ankkurin auringonnousun aikaan ja olimme jo ennen puolta päivää Santa Cruzissa. Viereisessä laiturissa olivat tutut veneet, Panthera ja Homeless. Norjalaisystävämme Kenneth ja Magny olivat Teneriffalla lomalla ja tulivat illalla veneelle.
Itsenäisyyspäivää juhlittiin suomalais-norjalaisin voimin Mantassa. Netti ei toimi veneellä, joten Tamperetalon juhlaa ei voitu seurata, mutta omissa oli riittävästi.
Mikko naurattaa Annia, Jonnua, Juhaa ja Maijua. Juhlan meny sisälsi poroa, silliä, suolakurkkua ja salmiakkia - ei tosin samassa suupalassa. |
Anni lähti neljän viikon oleskelun jälkeen takaisin kotiin Suomeen tänään sunnuntaina. Venearki jatkuu: pyykinpesua, siivousta. Hanski vaihtoi autopilotin rikkoutuneen stefan tilalle uuden.
Anni oli Mantan matkassa neljä viikkoa. |
Maiju tuli lainaamaan Hanskin ompelukonetta. Työpiste laiturilla. |
Keskiviikkona tai torstaina lähdemme 120 merimailin päähän Lanzarotelle, jossa odottelemme joulunviettäjiä Suomesta. Marina Rubiconissa tulee vierähtämään lähes kuukausi.
Marina de Santa Cruz on yksi Kanariansaarten mukavimmista - ellei mukavin marina. Täällä on paljon matkaveneitä ja toimintaa. Suihkut ovat siistit ja lämmintä vettä tulee. Ainoa miinus on huono nettiyhteys. Tällä hetkellä netti toimii veneellä takanamme olevasta laivayhtiöstä nimeltä Armas. Kun Armas-laiva lähtee, nettiyhteys katoaa.
Hei! Tehtiin viime vuonna vajaan vuoden reissu Välimerelle. Koneena vanha Volvo-Penta 2003T. Useamman kerran reissun aikana tuli sama ilmiö ja syynä oli aina polttoaineeseen kertynyt sakka/levä. Oireet samankaltaiset. Polttoaineen lisäaineita käyttämällä ongelmat loppuivat. Terveisin Panu ja Nina Kuoppala, s/y PAnthera (!), Nauticat 35.
VastaaPoistaHei venekaima:-) Eipä ole tähän mennessä tullut samannimistä vastaan.
PoistaT. Maiju ja Juha
s/y Panthera
Hei vielä Panu ja Nina,
Poistaminkänimistä lisäainetta käytitte? Oliko se levän estoon/poistoon? Voitte myös meilata manta at manta piste fi. Vaikkei olisi nyt levää, tuota estoainetta kannattanee käyttää.
Eri nimisiä tuli vastaan, kyseltiin yleensä muilta paikallisilta purjehtijoilta. Hyvät oli yleensä aika hintavia. Asialliset veneliikkeet kai tietää :)
PoistaHei Panu ja Nina, kiitos kommentista. En itse uskonut, että levä aiheuttaisi tuollaista vikaa, vaan koneen sammumisen, mutta tämä oli hyvää tietoa, kun aloitamme (tai siis Hanski aloittaa) asian tutkimisen tarkemmin. Täytyypä kertoa myös vene-kaimalle terveiset :-)
VastaaPoistayksi mahdollisuus joka minulle kävi muutama vuosi sitten ,ilma suodattimeen oli päästy vettä ja ainakun kone lämpes niin kierokset laski kävin Virossa huoltomiehen kanssa koko polttoaine järjestelmän läpi ja ei mitään vikaa . Kunnes otin manuaalin käteen ja ensimmäinen lause tais olla tarkasta ilman suodatin ,kone alkoi toimia kun poistin ilman suodattimen.Terv. Jouko s/y Visio
VastaaPoistaHei Jouko,
VastaaPoistakiitos kommentista. Meidän ilmasuodattimemme on kuitenkin puhdas.