torstai 12. joulukuuta 2013

Löpö jäteasemalle

Olemme olleet erittäin tyytyväisiä myötäisiin tuuliin ja vähäiseen moottorointiin: viimeksi tankkasimme neljä kuukautta sitten (14.8.) Irlannissa. Sen jälkeen on liikuttu 1883 merimailia ja ajettu koneella 78 tuntia. Dieseliä on jäljellä arviolta noin 300 litraa.
Huomenna se kaikki menee jäteasemalle, mistä maksamme 85 euroa. Menetys on yhteensä 400 euroa, sillä diesel maksoi Irlannissa euron litra - saman kuin verovapailla Kanariansaarilla.

Hanski avasi tänään tankin. Diesel on kauttaaltaan tummaa, mutta hyytelömäistä leväkasvustoa ei näkynyt. Sekä tankin pohjalta että pinnalta otettiin "näytteitä". Koska pohjalla ei ollut selkeää sakkakerrosta, vaan kaikki on oudon tumman väristä, päätettiin tyhjentää koko tankki. Lisäys myöhemmin: kun tankki tyhjennettiin, löytyi pohjalta hyytelö-mömmöä eli levää eli mikrobeja.
Porakonepumppuviritys. Miesluukkua ei tarvinnut avata, ainoastaan
polttoainemittarin reikä.
Uuteen diesel-satsiin sekoitetaan suoja-ainetta. Niitä näyttää olevan montaa merkkiä. Viereisen veneen kippari suositteli Grotamar 71 -nimistä ainetta, jonka pitäisi poistaa jo olemassa oleva levä ja tietenkin estää levän, bakteerien ja hiivojen kasvua. Katsotaan, mitä Santa Cruzin kaupoista löytyy. Täällä on neljä venetarvikeliikettä.
Ei uskoisi dieseliksi.
Tankkiauto tulee aamulla hakemaan löpön ja siirrymme sen vuoksi laitimmaiseen laituriin. Tarina jatkuu, kun taas tiedämme lisää.

LISÄYS iltapäivällä. Löpö meni, mustaa mömmöä tankin pohjalla. Huono tilanne.

Veneen numerossa 4/2012 oli Kyösti Isosaaren kirjoittama erittäin selkeä artikkeli aiheesta. Sen voi lukea Venenetin arkistossa.

3 kommenttia:

  1. Tuttu juttu. Toissasyksynä kuuntelimme tuoreiden hollantilaisystäviemme puheita näistä dieselongelmista ja pidimme niitä vähän höpöjuttuina. Aiemmin etsimme syytä muualta kun kone yhtäkkiä sammahti Cuxhavenissa laituriin tullessamme ja törmäsimme naapuriveneen köysiin. Kyseessä lienee puhtaasti eurooppalainen ongelma kun mineraalidieseliin lisätään biodieseliä ja mikrobit viihtyvät rajapinnoilla. Muutamaan kertaan vedenerottimiin oli kertynyt muutaman sentin kerros ihmeellistä kelluvaa tavaraa. Meilläkin on molemmista tankeista ensin vedenerotin/suodatin ja vasta toisena koneen oma suodatin. Voitte jos haluatte luppoaikana katsoa niin mun nimellä löytyy blogspotista meidän oma matkakertomus, "urpot merellä" tyyliin. Teveisin taas Panu ja Nina Kuoppala s/y Panthera (se toinen)

    VastaaPoista
  2. Kuulimme ensi kerran tästä ongelmasta jo ekalla matkalla 2001, mutta mutu-käsitys on, että silloin ongelma oli harvinaisempi. Vain harvat käyttivät estoainetta.
    Lueskelin eilen netissä asiasta ja tosiaan biodieselin käyttö on kasvattanut ongelmaa. Sitähän lisätään tavalliseen dieseliin.
    Vesi ja lämpö luovat kasvumahdollisuuden mikrobeille (levä, hiiva, bakteeri). Biodieselissä on enemmän vettä ja muutenkin se on parempi kasvualusta mikrobeille. Me emme edes ole olleet kovin lämpimässä, vesi on noin 20C, mutta tietenkin neljän kuukauden "varastointi" on ollut omiaan lisäämää kasvua.
    Tankkiautoa odotellessa...

    VastaaPoista
  3. s/y Suvisussu, Eija14. joulukuuta 2013 klo 4.02

    Moi! Itse käytimme 2004-05 reissullamme lisäainetta, eikä ollut mitään ongelmia. Itämerellä emme ole käyttäneet ennen kuin viime kesänä. Ilmeisesti tuon biodieselin takia useammilla tutuillamme on ollut ongelmia polttoaineen kanssa ja niinpä mekin tyhjensimme viime keväänä tankin ja kyllä oli pohjalla sitkeää mömmöä aika paljon. Toivottavasti ongelmanne nyt häviävät. Hyvää matkan jatkoa ja joulun aikaa teille!

    VastaaPoista