lauantai 10. tammikuuta 2015

Barloventon telakalla

Ehkä vastoinkäymisten ja onnenkantamoisten summa on nolla, nyt saimme tasoitusta Uruguayn telakointikommervenkkeihin. Barloventossa nosto ja lasku sujuivat kuten oli sovittu: ajallaan, rauhallisesti, pätevästi. Pohja oli puhdas, hieman näkkejä siellä täällä. Keulapotkuri puolestaan oli näkkien jumittama, se putsattiin ja maalattiin. Hanski vaihtoi potkurin. Aamulla klo 7 takaisin veteen. Juuri ennen sadekuuroa köydet olivat kiinni omalla paikalla. Veloitus 140 euroa!

Argentiinassa tulli myöntää luvat nostoon ja laskuun, ja viranomainen käy paikan päällä, mutta koska me emme periaatteessa olleet telakalla, vaan koko ajan kiinni nosturissa - tietenkin tuettuna - siihen riitti suullinen lupa puhelimitse. Ensin näytti siltä, että satamakapu Charly haluaa siirtää Mantan telakalla tukien päälle, mutta meidän onneksemme veneitä siirtävä traktori meni rikki. Manta oli pakko jättää "roikkumaan" eikä kirjallista lupaa tarvittu.

Erikoisen näköinen mutta toimiva vaijerinosturi.
Crane looks a bit odd, but works well. Strong wires.

Yksi neljästä nostoliinastamme (vihreät) oli kadonnut. Kaikki alkoi siis vastaavan
löytämisestä tilalle. Monen kyselyn jälkeen löytyi liike joka myi liinoja!
We have four one metre long 2 tonne lines - or had - one had disappeared,
which we found out here. So before the haul-out we had to buy one line  - and we did!

Manta nousee koukuista, se on sille parempi kuin liinat.
For Manta it's better to use hooks that travellift and lines.


Yö telakalla. Ei tarvittu tyynyjä, pää vaan perään päin.
The night on the hard. We didn't need pillows, just turning head to aft.

Tämähän on kuin Sindbadilla! Yhteisen kielen puuttumisestä huolimatta
Hanski ja satamakapteeni Charly ymmärsivät toisiaan ja yhteistyö sujui.

It's like in our yacht club Sindbad! Only that Hannu and the varaderomaster
Charly didn't have a common language. But they understood each other without it.

Pohja oli puhdas. Sinipunainen läikitys näyttää epäsiistiltä, mutta
kumpikin on antifouling-maalia.
The bottom was clean, although it looks funny, but both red and blue are
antifouling.

Viimeksi Manta oli ylhäällä Tromssassa puolitoista vuotta sitten.
Last time Manta was out of water in Tromsoe, Norway, one and half years ago.
Kääntyvälapainen / Bending J-prop.

Sinkit saavat luvan kestää Chileen saakka. Ne harjattiin.
Zinc anodes have to do until Chile, we just brushed them.

Pohjassa oli paikoin kuplia, ilmeisesti sähkövuodon aiheuttamia.
Pohja on näiltä osin hiekkapuhallettava ja maalattava kunnolla,
siksi emme ryhtyneet mihinkään maalaushommaan nyt, se olisi ollut turhaa työtä.
Bubbles on the bottom, caused by electrical leak? We have to sandblast and
paint properly, that's why we didn't paint at all now.


Huono akku ja näkit: eipä ihme ettei keulapotkurissa ole ollut tehoa.
No wonder the bowthruster has been powerless.
New battery, cleaning and painting: works again!


Kiinteälapainen taas hommiin. Akselin kumilaakeriin oli tullut pieni
klappi, mutta täällä on käytössä tuumat, joten uutta laakeria ei saa.
Kulumisen on aiheuttanut J-prop, joten tämän potkurin kanssa sen ei pitäisi suurentua.
Fix blade propeller.

Takaisin veteen. Tuskin ovat nähneet ennen näin huolettomasti kunnostettua
pohjaa ja likaisia kylkiä!
Back to water. I doubt if they have ever seen a bottom like this going into sea again!





3 kommenttia:

  1. Hurjat ovat nostovehkeet ja varmasti peräisin puretusta rahtilaivasta. Ei tuo stroppujen kulma ole aivan määräysten mukainen ja repivä veto on ollut todella suuri. Onneksi laitteet ja runko kestivät....

    VastaaPoista
  2. Aivan! Hirvitti, kun vaijerit olivat lyhyitä ja hieman eripituisia. Liinojen maksiminostokuorma on 4t/kpl, joten varaa oli.

    VastaaPoista
  3. Varmasti onkin 4 tonnia, mutta tuossa kulmassa siitä ei ole paljon jäljellä. Hyvä ettei käynyt mitään...ja jos vielä ovat erimittaisia.

    Parhain terveisin Hannu

    VastaaPoista