Argentiinassa tulli myöntää luvat nostoon ja laskuun, ja viranomainen käy paikan päällä, mutta koska me emme periaatteessa olleet telakalla, vaan koko ajan kiinni nosturissa - tietenkin tuettuna - siihen riitti suullinen lupa puhelimitse. Ensin näytti siltä, että satamakapu Charly haluaa siirtää Mantan telakalla tukien päälle, mutta meidän onneksemme veneitä siirtävä traktori meni rikki. Manta oli pakko jättää "roikkumaan" eikä kirjallista lupaa tarvittu.
Erikoisen näköinen mutta toimiva vaijerinosturi. Crane looks a bit odd, but works well. Strong wires. |
Manta nousee koukuista, se on sille parempi kuin liinat. For Manta it's better to use hooks that travellift and lines. |
Yö telakalla. Ei tarvittu tyynyjä, pää vaan perään päin. The night on the hard. We didn't need pillows, just turning head to aft. |
Tämähän on kuin Sindbadilla! Yhteisen kielen puuttumisestä huolimatta Hanski ja satamakapteeni Charly ymmärsivät toisiaan ja yhteistyö sujui. |
It's like in our yacht club Sindbad! Only that Hannu and the varaderomaster Charly didn't have a common language. But they understood each other without it. |
Pohja oli puhdas. Sinipunainen läikitys näyttää epäsiistiltä, mutta kumpikin on antifouling-maalia. The bottom was clean, although it looks funny, but both red and blue are antifouling. |
Viimeksi Manta oli ylhäällä Tromssassa puolitoista vuotta sitten. Last time Manta was out of water in Tromsoe, Norway, one and half years ago. Kääntyvälapainen / Bending J-prop. |
Sinkit saavat luvan kestää Chileen saakka. Ne harjattiin. Zinc anodes have to do until Chile, we just brushed them. |
Huono akku ja näkit: eipä ihme ettei keulapotkurissa ole ollut tehoa. No wonder the bowthruster has been powerless. |
New battery, cleaning and painting: works again! |
Takaisin veteen. Tuskin ovat nähneet ennen näin huolettomasti kunnostettua pohjaa ja likaisia kylkiä! Back to water. I doubt if they have ever seen a bottom like this going into sea again! |
Hurjat ovat nostovehkeet ja varmasti peräisin puretusta rahtilaivasta. Ei tuo stroppujen kulma ole aivan määräysten mukainen ja repivä veto on ollut todella suuri. Onneksi laitteet ja runko kestivät....
VastaaPoistaAivan! Hirvitti, kun vaijerit olivat lyhyitä ja hieman eripituisia. Liinojen maksiminostokuorma on 4t/kpl, joten varaa oli.
VastaaPoistaVarmasti onkin 4 tonnia, mutta tuossa kulmassa siitä ei ole paljon jäljellä. Hyvä ettei käynyt mitään...ja jos vielä ovat erimittaisia.
VastaaPoistaParhain terveisin Hannu