Nyt sai tussilla merkata muutamat kuplat. Vasemmalla jälkiä vanhasta rokosta. |
Sinkkien aiheuttama kupliminen on kuitenkin loogista: iso määrä sinkkiä eli anodeja aiheuttaa liian suuren jännitteen ja tuottaa vetykaasua, johon runko eli katodi reagoi maalin kuplimisella tai irtoamisella. Lokakuun blogiteksti löytyy tästä.
Pohjamaali on hyvässä kunnossa, mutta paapurin puolella edellinen kerros sinistä antifoulingia kuultaa paikoin läpi. Maalatessa paapuuri oli varjon puoli, mikä ehkä selittää eron.
Eniten työtä teettää ankkuriboksin ruosteet. Hanski on pari päivää maannut pää luukussa ja hakkanut ruostetta. Irtoruosteen poiston jäkeen boksi saa oksaalihappokäsittelyn.
Moottorin "säilöminen" seitsemäksi kuukaudeksi on puolestaan vaatinut kekseliäisyyttä. Moottoriin syötettiin 2-tahtiöljyn ja dieselin sekoitusta, joka voitelee ruiskutuspumpun. Samaan aikaan imusarjaan sumutettiin moottoriöljyä ja jäähdytysveteen sekoitettiin glykolia.
Minun hommani ovat helpompia: kaikki veneeseen jäävät vaatteet ja tekstiilit pitää pestä, kuivata ja pakata ilmatiiviisti. Kaikki kaapit ja pinnat on pyyhittävä laimealla kloriitilla. Suurin ongelma sisätiloille on kosteuden aiheuttama homehtuminen. Ilma on kostea, vaikka ei ole satanut - ennen kuin tänään. Sama tuulen suhteen, tänään havahduimme outoon ääneen rikissä, tuulihan se siellä soitteli.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti