maanantai 14. maaliskuuta 2016

Shackleton Pto Williamsissa

Ernest Shackletonin purjehdus Antarktikselle vuosina 1914-16 sekä miehistön rohkea pelastuminen on tunnettu tarina. Lyhyesti: kun jäihin juuttunut Endurance lopulta puristui pirstaleiksi, miehistö siirtyi kahteen 6,8-metriseen pelastusveneeseen ja purjehti Elefanttisaarelle. Oli huhtikuu 1916, etelän syksy. Autiolta Elefantisaarelta heitä ei kukaan löytäisi. Niinpä Shacketon valitsi kuusi miestä ja lähti purjehtimaan 800 merimailin päässä olevalle Etelä-Georgian saarelle, jossa toimi norjalainen valaanpyyntiasema.

Purjehdus on merimiestaidon ja navigoinnin mestariteko. Miehet rantautuivat kahden viikon purjehduksen jälkeen Etelä-Georgian lounaisrannikolle, josta he patikoivat vuoriston yli koillispuolella sijaitsevaan Grytvikeniin. Sieltä heidät kuljetettiin Chileen, jossa käynnistyi välittömästi Elefanttisaarelle jääneiden pelastusoperaatio.

Kolme eri alusta yritti hakea Elefanttisaarelle jääneet toukokuun ja heinäkuun välisenä aikana, mutta jokainen epäonnistui pahan jäätilanteen vuoksi. Elokuussa alkoi neljäs ja viimeinen pelastusyritys höyryhinaaja Yelcholla, joka oli huonosti varustettu tehtävään. Laivalta puuttui radio, lämmitylaite, sähkövalot eikä sen runko ollut jäävahvistettu. Vuonna 1906 rakennettu Yelcho oli kuljettanut jokirahtia Skotlannissa, mistä se myytiin Chileen lihayritykselle ja lopulta laivaston huoltoalukseksi.

Yelcho lähti matkaan 25. elokuuta 2016 kapteeni Luis Alberto Pardo Villalónin komennuksessa. Aluksella oli 22 miestä mukaan lukien Shackleton, valokuvaaja Frans Worsley ja Endurancen toinen perämies Tom Crean. Pictonin saarelta lastattiin 300 säkkiä hiiltä ja sitten kokka suunnattiin etelään. Ensimmäiset jäävuoret tulivat näkyviin vain 60 merimailia Kap Hornin jälkeen. Elokuun 30:ntenä he saapuivat Elefanttisaarelle, hakivat Schakletonin miehet mukaansa ja palasivat Punta Arenasiin.

Höyrylaiva Yelchon kokka on yksi Puerto Williamsin nähtävyyksistä – tai oli. Viime viikolla se jostain syystä revittiin irti, mikä on aiheuttanut kylässä suurta närkästystä. Nyt pankin kulmalla seisoo repaleinen betonijärkäle ja tähyää sokein silmin Beaglen kanavalle.

Ehdin ottaa kuvan ennen kuin Yelchon
kokka katosi. (Kuva 8.3.2016)


Vieressämme on puolalainen 44-jalkainen teräsvene Polonus, jonka olimme tavanneet jo Kap Verdellä 2014. Polonus oli Shackletonin muistopurjehduksella aikomuksena kulkea Etelämantereelta Elefanttisaaren kautta Etelä-Georgiaan. Matka kuitenkin päättyi Eteläisille Shetlandsaarille, kun Polonus jouluna 2014 ajautui konevian vuoksi kovassa tuulessa rantaan ja vaurioitui. Kylkeen tuli reikiä ja vesi pilasi akut ja elektroniikan. Paikka oli puolalaisen tutkimusaseman lähellä King Georg saarella, josta miehistö oli helppo pelastaa.





Kippari Sebastian Sobaczynski ei halunnut hylätä Polonusta, vaan osti sen yhdellä punnalla ja palasi seuraavana keväänä ystävineen Antarktikselle pelastamaan veneen. He hitsasivat, kunnostivat ja rakensivat puisen vetokelkan, jonka avulla vene saatiin takaisin mereen. Sitten Sebastian kavereineen purjehti Polonuksen ilman moottoria Puerto Williamsiin, mikä ei ole ihan helppoa. Hieno suoritus ja osoitus siitä, ettei periksi kannata antaa! Nyt Sebastian odottaa uutta potkuria jatkaakseen matkaa pohjoisen lämpöön.

FB video Polonuksen vesillelaskusta/Armada de Chile

Polonus hinattiin Micalvissa sisimpään riviin.

1 kommentti:

  1. Vuosilukujen pitäisi varmaan olla 2016 sijaan 1916...

    VastaaPoista