Alun hankaluuden jälkeen purjehdus oli leppoisaa - paitsi Annille, jonka lievä meritauti piti punkassa koko matkan ajan muutamaa lyhyttä avotilavierailua lukuun ottamatta. Meri oli tyhjä: yhtään delfiiniä, laivaa tai lintua ei nähty eikä kalaa saatu.
Hidas vauhti sopi tällä kertaa, sillä olimme lähteneet turhan aikaisin aamusta 250 merimailin matkalle. La Palman valot loistivat toisena yönä jo horisontissa ja vähensimme vauhtia 4-5 solmuun reivaamalla genuaa. Saavuimme saaren kupeelle auringon noustessa ja satamaan puoli tuntia ennen kuin toimisto avattiin.
La Palman Santa Cruz aamuauringossa. Kerrostalojen edustalla on viehättävä vanhakaupunki. |
Marina La Palma on uusi ja siisti. Suihkusta tulee kuumaa vettä paineella. Netti on nopea. Saimme kahdelle veneelle tarkoitetun pilttuun kokonaan itsellemme (21 e/vrk). Vierasveneitä on vain muutama. En tiedä, johtuuko se saaren syrjäisestä sijainnista vai sataman maininki-maineesta, veneet liikkuvat ja rullaavat jatkuvasti aallonmurtajasta huolimatta. Nyt aallonkorkeus on metrin, joten liike ei häiritse. Paikalliset veneet on kuitenkin köytetty ja kiinnitetty niin, että voi arvata liikkeen olevan joskus rajua.
Satama on kätevästi keskustan vieressä. |
Olemme kävelleet pariin otteeseen kaupungilla ja käyneet vaatimattomassa merimuseossa. Huomenna lähdemme tutkimaan kiinnostavan oloista saarta vuokra-autolla (21 e/vrk, varasimme kolmeksi päiväksi). Ilma on yllättävän viileää (18-21 C) ja iltapäivisin näyttää aina pilvistyvän. Saaren 2400 metriä korkea huippu kerää pilviä.
Vanhankaupungin puisia parvekkeita. Niissä oli kuulemma aikoinaan vessa, mutta tarina ei kerro, oliko reikä kadulle vai potta. |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti