maanantai 31. elokuuta 2015

Kotona

Lauttamatka meni hyvin ja veneessä oli kaikki kunnossa. Olemme onnellisesti kaikkine tavaroinemme jälleen kotona. Hyvä tunne!

Yaghan-lautan kuviot olivat meille jo tuttuja. Tällä kertaa paikan sai varata etukäteen ja osasimme valita ikkunapaikan, jossa oli latauspistoke. Aamulla oli ollut aurinkoista ja tyyntä, mutta iltapäivän tuuli nostatti aaltoja, jotka huuhtelivat lautan ramppia. Sai olla tarkkana, etteivät kengät kastuneet tavaroita kantaessa. Veimme matkatavarat alatason kylmään säilöön. Pakaasit olivat tuplaantuneet kuudeksi kolmella uudella: vedenpitävä, iso reppu, kiinakassi sekä mattokäärö (kokolattiamattoa kylmälle turkille). Kasseissa oli ruokaa: juustoa, kinkkua, makkaroita, sisäfilettä, keksejä, kahvia, voita sekä lähes kolme kiloa kuivattuja hedelmiä ja pähkinöitä. Hotellihuoneesta katosi iso pussi manteleita. Epäilin siivoojaa, mutta myös omaa muistamattomuuttani; ehkä olinkin pakannut pussin. Perillä syylliseksi todettiin siivooja. Epämiellyttävää. Pieni varkaus, mutta varkaus kuitenkin. Mantelit ovat tärkeää retki- ja varamuonaa, hyviä energianlähteitä silloin, kun muuta ei pysty valmistamaan. Lisäksi ne ovat täällä(kin) varsin arvokkaita.

Yaghan lähtee Punta Arenasista klo 18 Puerto Williamsiin.

Astu laivaan ajoitetusti.

Tällä kertaa osasimme varata evästä. Lautalla tarjotaan aamiainen, lounas ja kaksi illallista, mutta ne jättävät hieman nälkäiseksi. Ruoka on - no, ruokaa, eikä makua paranna vankilamaiset metallitarjottimet.


Penkit taittuvat alas lähes vaakatasoon ja niissä nukkuu yllättävän hyvin.


Matkustajia oli vähän. Samalla lautalla matkusti kaksi purjehtijaperhettä, ennestään tuttu englantilaisen Mollymawkin nelihenkinen porukka sekä meidän jälkeemme Pto Williamsiin saapunut s/y Galactican alaskalaisperhe.

Tuttu jäätikkö Beaglekanavan varrella.

Pysähdys Yendegaiassa, joka sijaitsee Tulimaan suurimmalla saarella.
Argentiinan raja kulkee aivan vieressä itäpuolella.
 Keli oli tihkusateinen ja tyyni. Tasainen meno oli mukavaa. Havahduin ensimmäisenä yönä pieneen keinuntaan, kun ohitimme avomerelle aukeavan kohdan, missä tulomatkalla pelkäsin ja laitoin passit muovipussiin. Hyvän kelin ansiosta lautta oli etuajassa ja saavuimme Puerto Williamsiin jo kello 23.30. Matka oli kestänyt lähes neljä tuntia vähemmän kuin toiseen suuntaan. Lauttaan sai halutessaan jäädä yöksi, ja meille se oli parempi vaihtoehto kuin mennä kylmään veneeseen. Kun suurin osa porukkaa ja osa tavaroita oli purettu, lautta ajoi ankkuriin, sammutti koneen ja hiljeni. Viivyimme vielä hetken kannella ihailemassa täysikuun valaisemaa tyyntä merenpintaa, lumihuippuisia vuoria ja kylän valoja. Lunta ei näyttänyt olevan muualla kuin vuorilla. Nukuimme hyvin, kävin aamulla suihkussa ja kello 8 olimme tavaroinemme odottamassa meille järjestettyä kyytiä, joka ei kuitenkaan saapunut. Lopulta satamakahvilan nainen vei meidät routaisen kuoppaista mutatietä pitkin Micalviin eikä ottanut vastaan tarjoamaani rahaa.
Mollymawkin porukka oli tullut veneelle jo yöllä ja alaskalaiset purkivat juuri tavaroitaan autosta. Pari päivää aiemmin oli saapunut kaksi tuttua venepariskuntaa ja kahdessa veneessä oli asuttu läpi talven. Joten satamassa oli varsin keväinen hyörinä. Päivä oli mitä kaunein: aivan tyyni ja pilvetön. Lämpötila oli aamulla pakkasen puolella, mutta vahva aurinko sai iltapäivällä elohopean nousemaan lähes plus kymmeneen.

Perillä Puerto Williamsissa. Kalapaatti purki jättiläisrapuja kuorma-autoon.

Oli jännittävää avata veneen ovi ja astua sisään. Oliko kaikki kunnossa? Talvi oli ollut tavanomaista ankarampi. Lumi ei haittaa, mutta pakkasta oli ollut enemmän kuin odotimme, pitkiä -10 asteen jaksoja. Koko kylästä oli ollut vesi poikki jäätymisen vuoksi, samoin tietysti Micalvista, jonka vesijohdot eivät ole eristetty. Onneksi kylmyys on meille tuttua ja vene jätetty talvitilaan, mm. vesijärjestelmä lämminvesivaraajineen oli tyhjennetty. Kamiina alkoi hiljalleen lämmittää ja illalla jo tarkeni. Nukuin kuitenkin ensimmäisen yön uudessa makuupussissa, lähinnä testimielessä.

Elokuun 29. päivä. Satama alkaa herätä, kun veneet saavat asukkaat takaisin.

Aloimme purkaa tavaroita, mikä kävi hitaasti, sillä kaapit olivat sekaisin. Olimme vieneet osan kesävaatteista Suomeen, mutta vielä löytyi shortseja, sandaaleita ja kesäpaitoja, joilla ei ole käyttöä pitkään aikaan. Järjestin kaikki kaapit uudestaan. Sunnuntaina työ jatkui, mutta iltapäivällä teimme kävelyreissun. Housut kiristävät Suomimatkan jälkeen niin, että ohjelmaan on otettu vähintään pieni kävely päivässä. Iltaan mennessä saunaan varastoidut fillarit ja purjeet oli nostettu pois ja pääsimme löylyihin.

Lumilaikkuja, kuraisia teitä ja kevään ensimmäisiä, maanhajuisia tuoksuja.

Nyt maanantaiaamuna kirjoittaessani blogia Hanski asensi tuplaikkunat piirtoheitinkalvoista. Se lisää lämpöä ja pitää ikkunat kuivina. Sen jälkeen hän meni leikkaamaan mattoa Micalvin kannelle - taas on tulossa aurinkoinen päivä.
Laittelemme venettä hissukseen purjehduskuntoon ja sitten suuntaamme jonkun viikon päästä Ushuaiaan, jossa yritämme saada Mantan kuiville akselin kumilaakerin vaihtoa ja yleistä tarkastusta varten. Mutta sitä ennen raportteja kylä- ja satamaelämästä.



1 kommentti:

  1. Vaikea eläytyä etelänpuolen kevääseen, kun meillä on jo ilmassa syksyn merkkejä. Tilattiin eilen Porkkalaan sauna. Pitäisi olla löylykunnossa marraskuussa. Tulkaahan kokeilemaan löylyjä.

    VastaaPoista