Vitória,          Espiríto Santo -osavaltion pääkapunki, on          monessa Salvadorin vastakohta: siistiä, vaurasta, turvallista.          Autot pysyvät          kaistoillaan, jalankulkijoille on suojatie ja liikennevalot.          Jalkakäytävillä ei          ole monttuja eikä kukaan makaa sillä tiedottomana. Epämääräistä          porukkaa ei          näy, mutta sen sijaan kadunlakaisijoita runsaasti. Kiloravintolat          tarjoavat          laitosruuan sijaan kaikkia maailman makuja.
Vitória          (1,7 milj. asukasta) onkin yksi Brasilian          turvallisimmista suurkaupungeista. Miten se on saatu aikaan, en          tiedä, ja          varmasti täälläkin on erilaisia alueita kuin tämä jahtiklubin          tienoo, joka on          kokoelma Espoon Kuusisaarta, Lehtisaarta ja Tapiolaa. Jotain          Lauttasaarimaistakin löytyy: Vitórian ydin on saarella ja pitkät          sillat          kuuluvat maisemaan. Rantoja reunustaa pyörä- ja kävelytie, jolla          varakkaan          oloiset ihmiset lenkkeilevät. Pyöritie on kätevä. Poljimme          perjantaina rantaa          pitkin 15 minuutin matkan Capitaniaan kirjautumaan (samalla          sisään ja ulos,          hyvä).
| Larun silta? Vitóriassa on hyvät pyörätiet. | 
| Kilosushi. Valitse mitä haluat ja maksa painon mukaan. | 
Kun          palasimme Capitaniasta, porttivahti alkoi          selittää katkenneesta köydestä jotain. Poljimme vauhdilla          laiturille, vaikka          alueella ei saa pyöräillä. Yksi marinero piti Mantan keulaa kiinni, kaksi työnsi jollalla          kyljestä ja yksi oli          avotilassa sitomassa poijuun uutta köyttä – joka oli fokan          rullaköysi! 
Poijuköysi          oli hinkkautunut poikki ja keula ottanut          laituriin. Meillä oli varmistuksena köysi perästä sivuttain          laiturissa kiinni,          joten sen enempää vahinkoa ei ollut tapahtunut. Laiturista oli          muutama laudanpää          irronnut ja lyhentynyt, pukspröötissä oli keltaista maalia.          Onneksi oli          ylävesi, sillä alavedellä kaiteet ja ajovalo ovat laiturin          tasalla. Tutkimme          myöhemmin vahvan köyden mystistä katkeamista. Hankauskohta oli          kaiken lisäksi          muoviputken suojaama. Köysisilmän reuna on jotenkin hioutunut          teräväksi ja se          on leikannut sekä muovin että köyden poikki. Poijuhaka meni sen          tien,          ilmeisesti pohjaan.
| Tyynellä kelillä vieraspaikassa saattoi olla... | 
| ...mutta pohjoistuulella, joka on vallitseva, paikka oli vähintäänkin epämukava, jopa vaarallinen. Kuvassa ei näy, kuinka vene keikkuu. Olimme ainoa vierasvene. | 
Vene          saatiin uudestaan kiinni, mutta oli selvä,          ettemme voineet jäädä tällaiselle paikalle niin kauan kuin tuuli          pohjoisesta.          Vene keikkui, keula souti ylös-alas ja aallot hakkasivat perään          niin, että          pelkäsimme pakoputkesta menevän vettä koneeseen. Toista paikkaa          ei ollut tarjolla          emmekä ymmärtäneet marineron portugalista mitään.
Klubi          on vastikään rakennuttanut uuden laiturin venepaikkoineen,          mutta ne ovat vielä surkeampia kuin vieraspaikat.          Laiturirakennelma seisoo          pylväiden varassa ja päästää aallokon altaaseen. Uusi          satama-allas olikin tyhjä          lukuun ottamatta yhtä paikallista moottorivenettä.
Tuuli          oli niin navakka, ettei lähteminen olisi ollut          helppoa, ainakaan ilman marinerojen apua. Ennusteen mukaan          tyyntyisi yöksi,          joten jäimme seuraamaan tilannetta. Illalla helpotti ja päätimme          siirtyä          läheiseen ankkurilahteen aikaisin aamulla. Herätys kello 4.30,          nopeat kahvit ja          viideltä kaikki neljä laituriköyttä sekä kaksi poijuköyttä oli          irrotettu ja          ajelimme auringon noustessa pienen saaren (Ilha do Frado) ympäri          suojaiseen          poukamaan. Täydellinen paikka! Nukuimme hieman lisää ja söimme          päivän toisen          aamiaisen (paistobanaania, munia ja makkaraa sekä jälkkäriksi          mangoa).
Päivän          kuluessa tuuli alkoi taas ujeltaa reilua 10          sekuntimetriä, mutta olemme hyvässä suojassa. Vettä on alla 4 m,          kettinkiä          ulkona 20 m, hyvä pito, ei svelliä, vaikka tuuli vinkuukin          mastossa. Lahti on          täyttynyt vapaapäivää viettämään tulleista paikallisista          veneistä. Rannoilla on          ihmisiä ja vesillä kanootteja, SUP-lautoja ja uimareita. Ainoa          haitta on meluisa          diskomusa, mutta se on pientä verrattuna laituria hakkaavaan          veneeseen. Ja          illaksi toivottavasti hiljenee.
| Kilpikonna kävi ruokailemassa poijullamme ja näimme useita konnia ankkurilahdessa. | 
Vielä          on jatkettava kertomusta paikallisen SIM-kortin          ostosta. Kävimme torstaina ostoskeskuksessa, jossa on useiden          operaattoreiden          liikkeitä. Päätimme kysäistä yhdestä, josko olisi mahdollista          ostaa prepaid          SIM. "Juu kyllä, mutta ei täältä, vaan tuolta vaatekaupasta",          oli          vastaus. Luulin ymmärtäneeni englanti-portugalia väärin.          "Ropas?",          äimistelin, siis VAATEkaupasta?. Sieltäpä sieltä ostimme          kädenkäänteessä          SIM-kortin (3,30 euroa) ja siihen 33 eurolla arvoa. Tuli ehkä          liioiteltua arvon          latauksessa, sillä netin käyttö maksaa noin 0,30 euroa          vuorokaudessa. Puhelinta          on käytetty netin lisäksi soittamiseen ja tekstareihin.          Tekstarin lähettäminen          ja puhelun vastaanottaminen Suomesta maksavat kummatkin noin          0,30 euroa/kpl.          Nyt kelpaa olla ankkurilahdessa, kun on oma 3G-yhteys.
SIM-kortin          ostamiseen liittyvä viestintä kuvastaa          muutakin kokemaamme kanssakäymistä Brasiliassa. Jollet osaa          kysyä oikein, et          saa tietoa. Oma-aloitteisesti ihmiset eivät ole kovin avuliaita.          Kummassakin          satamassa kaikki tieto wlanista viranomaisiin on pitänyt          erikseen kysyä, vaikka          samat asiat koskevat jokaista vierasvenettä. 
On          unohtunut kirjoittaa, että AIS lakkasi          toimimasta. Viimeksi se oli toiminnassa Salvadorissa, kun          seurasimme Ariannan          saapumista satamaan (2.10.).          Kun viikkoa myöhemmin lähdimme Salvadorista, ei kartalla ollut          yhtään          AIS-kohdetta. Laitteen valot eivät vilku, mikä viittaa siihen,          ettei se          vastaanota tietoa. Antenni ja johdot on tarkistettu eikä          päällisin puolin näy          vikaa. 
                            
 

 
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti