Irlannissa
ollaan vieraanvaraisia: lähes joka kylässä ja ankkurilahdessa on maksuttomia
poijuja vierasveneille. Poijussa on visitors mooring -tekstin lisäksi mainittu
painoraja, tähän mennessä se on ollut 15 tonnia. Olemme nauttineet
vieraanvaraisuudesta koko viikon, mikä on ollut hyväksi yöunelle (ei pelkoa
ankkurin rekaamisesta) ja taloudelle. Jälkimmäistä onkin syytä parantaa, sillä
olemme kuluttaneet kahden ensimmäisen kuukauden aikana noin puolen vuoden budjetin.
Tarkalleen ei uskalla edes laskea. Vie tietysti enemmän rahaa olla maissa kuin
merellä. Ja niin olemme tehneet: ensimmäisiin kuukausiin sisältyy vain yksi
vaivainen 190 merimailin yöpurjehdus ja lukuisia marinamaksuja. No, tämä alku
on kuin lomaa, jolloin joka penniä ei lasketa.
Ensimmäisessä
poijupaikassa pohjoisrannikolla meillä oli treffit s/y Andromedan Piven ja Kyöstin kanssa. Oli hauska vaihtaa kokemuksia
suomeksi. Andromeda oli tulossa etelästä vuoden reissu takanaan. Olimme
lainanneet heille ennen lähtöä Skotlannin merikarttoja ja nyt saimme
kevennettyä Mantaa pinolla Skotlannin satamaoppaita. Andromedan blogi on muuten
yksi lemppareistani.
Viikko
Irlannissa on ollut leppoisaa päiväpurjehdusta (tai moottorointia) kylästä
toiseen: Sheep Haven, Aran Mhór, Church Bay, Killybegs. Vedet ovat täynnä
rapumertoja, joten pimeällä ei viitsi liikkua. Kaikki kylät ovat olleet
erilaisia: ensimmäinen oli Irlannin kanariansaaret valkoisine hiekkarantoineen
ja lomanviettäjineen (joo, hekin olivat aika valkoisia). Kylässä kasvoi jopa
palmuja, meille tuli ihan kanarianolo. Aran-saari oli tavanomainen kylä omine
puuhineen. Killybegs on Irlannin suurin kalasatama, missä oli tiettyä
viehätystä. Isot ja vauraanoloiset alukset makasivat nyt satamassa, sillä
vilkkain kalastuskausi on talvella.
Haluamme
käydä maitse Dublinissa itärannikolla ja valitsimme Donegal Bayn rannalla
olevan Sligon lähtöpaikaksi junayhteyden vuoksi. Lähdimme Killybegsistä 30
merimailin päässä olevaan Sligoon keskiviikkona. Moottoripurjehdimme reilua
viittä solmua kohti jokisuistoa, josta alkaa kapea ja matala reitti kaupunkiin.
Silloin jysähti. Ensimmäinen ajatukseni oli, että olemme ajaneet karille. Olin
sisällä enkä nähnyt kaikua. Täällä on purjehdusoppaan mukaan kartoittamattomia
matalikkoja. Mutta ei, Hanski huusi avotilasta, että vettä on alla 20 metriä.
Vasta silloin älysin, että kone oli sammunut. Oliko potkuri irronnut? Ajatus
oli mielessä Pantheran kokemuksen vuoksi. Muistui mieleen myös norjalaisen
Motus Vivendin törmäys johonkin, mikä pudotti peräsimen akseleineen keskellä
Atlanttia. Oliko se peräsin, oliko meillä vuoto? Ainakaan yksikään kolmesta
pilssipumpun merkkivalosta ei palanut. Hanski tuli sisään tarkastamaan akselia
ja mahdollista vuotoa. Yritin samaan aikaan ohjata, mutta vene ei totellut
lainkaan. Purjeet olivat ylhäällä ja 4-5 m/s itätuuli veisi meitä helposti poispäin
rannasta. Paitsi että emme liikkuneet mihinkään. Olimme kiinni jossain,
luultavasti uponneessa rapumerrassa. Näimme sinisen köyden syvällä perän
takana, siihen ei ylettynyt keksillä.
Toinen poijuista tuli esiin kun Mantaa hinattiin taaksepäin. Poiju oli täynnä vettä eikä siis kellunut. |
Kun hinaus ei saanut meitä irti, kaksi pojista tuli Mantaan auttamaan. |
Köysi
oli kietoutunut potkurin ympärille. Se oli aiheuttanut äkkipysähdyksen ja
jysäyksen. Aikamoiset painot merrassa, että se pystyy pysäyttämään 14 tonnin
veneen 5-6 solmun vauhdista. Ehkä upponneessa merrassa oli tuhat onnetonta
rapua raatona. Will leikkasi puukolla potkurin ja Mantan vapaaksi. Jihuu!
Samalla radioaseman hälyttämä pelastusvene ehti paikalle. Kolme kypärään ja pelastuspukuun pukeutunettu naista totesi, että tilanne oli ratkennut. Rib-vene saattoi meitä kuitenkin jonkin matkaa varmistaen, että ohjaus ja kone toimivat.
Will sukelsi veteen Hanskin puolesta. |
Samalla radioaseman hälyttämä pelastusvene ehti paikalle. Kolme kypärään ja pelastuspukuun pukeutunettu naista totesi, että tilanne oli ratkennut. Rib-vene saattoi meitä kuitenkin jonkin matkaa varmistaen, että ohjaus ja kone toimivat.
Pelastusvene saapui varmistamaan, että kaikki on ok. |
Kiitimme
poikia nestemäisen lämmikkeen muodossa. Olimme touhun lomassa saaneet heiltä
osan kalansaaliista, viisi pientä makrillia ja ison turskan. Toivottavasti he
saivat mukaansa myös hyvän tarinan kerrottavaksi illalla pubissa.
Me
jatkoimme ylen tyytyväisinä kohti Sligoa. Jos kyseessä olisi ollut potkuri- tai
peräsinrikko, olisi pitänyt kääntyä takaksi Killybegsiin, missä on helppo sisäänajo
ja telakka. Sligoon puolestaan johtaa kapea ja erittäin matala jokiuomareitti,
jota moottoroimme puolitoista tuntia. Kiinnityimme kauniin kahvelipurje-puuveneen
kylkeen ja huokaisimme. Illalliseksi nautimme voissa rapeaksi paistettuja
makrillifileitä ja keitettyjä perunoita.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti