Sitä ennen oli kuitenkin sijoitettava valtava tavaramäärä paikoilleen. Hanski oli kaksi kertaa tuonut pakettiautollisen tavaraa, joka odotti laukuissa ja väärissä paikoissa stuuvaamista. Hanskin aika veneellä oli kulunut viimesyksyisen myrskyn vaurioiden korjaamiseen ja normaaleihin kevätpuuhiin, kuten purjeiden laittamiseen paikoilleen. Työnjako sopi minulle mainiosti. Sitä paitsi viihdyin veneen sisällä viileässä paremmin kuin kovassa auringonpaisteessa.
Keskiviikkona Manta nousi lukkinosturilla kuiville. Pohja oli hyvässä kunnossa, olihan viime maalauksesta vain vuosi. Sen sijaan sinkit olivat kuluneet, potkurin sinkki kokonaan kadonnut. Hanski vaihtoi kiinteälapaisen potkurin takaisin J-Propiin. (Kiinteälapainen oli otettu käyttöön Huippuvuorten reissun ajaksi.) Myrskyn teloma uimataso suoristettiin ja parraslista korjattiin. Toukokuussa oli maalattu naarmuuntunt kylki sekä oiottu kaiteet.
Nostimme vesilinjaa - kolmannen kerran! Nyt pohjaväri näkyy vedessäkin. Nosturissa ei ollut vaakaa, mutta arviolta Manta painaa tässä tuhdissa reissukunnossa noin 14 tonnia.
Alunperin vesilinja oli noin parikymmentä senttiä alempana! |
Ennen kuin pääsemme lähtemään kohti etelää on vielä tutkittava autopilotissa ilmennyttä ongelmaa. Pilotin tietokone on uusi eikä se ensimmäisellä kerralla suostunut asentumaan oikein. Samanlaista salapoliisityötä tehtiin jo parin päivän aikana plotterille ja datamittareille, varsinkin tuulimittari on oikkuillut lähes aina. Tietokoneista ei siis pääse eroon edes veneessä.
Autopilotin johtojen tarkistus |
Moi!
VastaaPoistaMeilläkin vesilinja on nousussa - taitavat nämä teräsveneet hissukseen vettyä vanhemmiten! Kellumme Fisterran ja Muroksen kulmilla muutamia viikkoja ja palaamme Portugaliin heinäkuussa. Millä viikoilla suunnileen olette Biskajan eteläpuolella?
Terveisiä Ekiltä ja Jenniltä Sulolta
Kiva kuulla teistä! Syyskuun tietämillä, matkaa on rutkasti sinnekin vielä
PoistaSuotuisia tuulia! Kuulumisiin! J&E
VastaaPoista