tiistai 3. joulukuuta 2013

San Miguel, Teneriffa

Olimme matkalla Teneriffan kaakkoiskulmaan Bahia de Abonaan, vihdoinkin ankkurilahteen. Ensin mukavasti laitamyötäisessä purjeilla, genaakkerikin oli ylhäällä puolisen tuntia. Sitten tyyntyi, kone käyntiin. Hanski otti kierroksia, pitkästä aikaa - siis koneesta. Jotain häikkää. Kierrokset laskivat. Perkins otti vain 2000r. Mikä vikana? Yhtäkkiä kierrokset nousivat taas.

Tämän jälkeen muutimme suunnitelmaa ja suuntasimme marinaan. Ei olisi hauska todeta ankkurilahdessa, ettei kone lähde aamulla käyntiin. Otin VHF:llä yhteyttä Marina San Migueliin, pyysivät vastaanotto-laituriin, marinero tulisi ottamaan köysiä vastaan. Näin on täällä tapana kaikkialla.

Laiha, pitkä mies viittoi laiturin päässä. Navakka tuuli oli takaa, kylkikiinnitys. Ojensin köyttä laidalta ajatellen, että marinero kiinnittää sen springiksi. Mutta ei, oli viemässä köyttä keulan eteen. Selitin, mitä haluan. Ja maakravuille tiedoksi: se mitä marinero oli tekemässä, on sama kuin työntäisi venettä köydellä. Ei mahdollista. No, springi tuli kiinni ja marinero meni ottamaan peräköyttä. Minä menin laiturille ja sidoin keulaköyden. Samassa huomasimme, että springi oli irti! Marineron solmu ei pitänyt. Kiinnitin springin uudestaan pollariin.

Kun istuimme Hanskin kanssa toimistossa, toinen marinero tuli sanomaan, että veneenne karkaa! Marineron peräköyden kiinnitys oli irronnut ja Manta kääntyi keulaköysien varassa 180 astetta ympäri. Hanski oli jo siinä vaiheessa juossut veneelle. Nyt olimme keula tuulessa, hyvä! Hanski kiinnitti köydet tällä kertaa. Veneen kummallakin kyljellä oli paljon naarmuja... voi hel...

Mitä tästä opimme: älä luota kehenkään, edes palkattuun ammattilaiseen. Keskustelimme marinan johtajan kanssa, joka totesi, että vastuu on viimekädessä kipparin. Niin on. Yleensä marinerot osaavat asiansa, mutta olisi pitänyt älytä jo heti alun sekoiluista, että tämä ei tiedä veneen kiinnittämisestä mitään.

Menimme sitten marinan baariin ja tilasimme gin tonicit. Likka kaatoi toisen tonicin leipäpussimme päälle. Kun tuli maksun aika: 10 euroa! Vastuu on tilaajan. Mitä tästä opimme: kysy aina hinta ennen kuin tilaat.

Hanski testasi konetta, käy moitteetta, ei löydy vikaa. Huomenna jatkamme kohti Santa Cruzia. San Miguel sijaitsee turistigetossa, ei tule ikävä. Marinamaksusta saa 10 % alennuksen ranskalaisen STW:n jäsenkortilla. Hinta meiltä 18 euroa.

Marina San Miguel. Perällä on telakka-alue, jossa on valtavia veneitä
ylhäällä. Siis valtavia, lähemmäs 100 jalkaa.

Meilläkin satoi ensilumi: Teide!

2 kommenttia:

  1. Koville ottaa teidän Teneriffalle tulo;( Täällä satoi eilen niin paljon, että satama-altaassa pyörii vieläkin kaikenlaista roskaa ja puunpalasia, kannattaa katsoa normaalia tarkemmin tullessa.
    T. Maiju ja Juha

    VastaaPoista
  2. Sama juttu oli Gomeralla. Palmunoksia väistellen lähdettiin liikkeelle. Eiköhän tänään keskiviikkona olla Santa Cruzissa, mutta käydään tsekkaamassa se ankkurilahti. Haluan uimaan!

    VastaaPoista