perjantai 12. heinäkuuta 2013

Lerwick

Tiistaina 9.7. avautui lyhyt sääikkuna: vallitseva länsituuli kääntyi rintaman mukana pohjoiseen. Lähdimme puolen päivän aikaan sumuiselle ja erittäin kuoppaiselle merelle. Kun monta päivää tuulee yhdestä suunnasta ja tuuli sitten kääntyy, on aallokko sekavaa. Tuuli oli lisäksi navakka 10-12 m/s. Tulin melkein heti merisairaaksi ja huonoa oloa jatkui vuorokausi.

Mutta pääsimme hyvää vauhtia purjehtimaan! Ensimmäisen 12 tunnin keskivauhti oli 6,4 solmua kakkosreivatulla isolla ja fokalla. Vähitellen aallokko tasaantui ja veneen liikkeet rauhoittuivat. Ensimmäisenä päivänä emme pystyneet (tai viitsineet) keittää riisiä valmiiksi tehtyä chili con carnea varten. Söimme vain leipää ja suklaata. Tämä kuvastaa hyvin keliä. En muista montaakaan päivää merellä, ettei lämmintä ruokaa ole syöty.

Keskiviikon aikana sää kirkastui ja tuuli tyyntyi tyyntymistään, viimeiset 30 merimailia ajettiin koneella. Ja saunottiin. Pitihän tulla puhtaana perille!

Saavuimme Lerwickiin keskiviikkona 22.30 Norjan aikaa ja ehdimme vielä pubiin juomaat yhdet oluet. Matkaa Norjan Vaerlandetista kertyi 190 merimailia ja aikaa kului 34 tuntia eli keskivauhti oli 5,6 solmua.

Nettiyhteys on ollut täällä todella huono, tässä siis vain lyhyt päivitys ilman kuvia. Huomenna lähdemme Fair Islelle, jonne on noin 50 nm. Jälleen on lyhyt sääikkuna, kun lounaistuuli vaihtuu luoteeseen yhden päivän ajaksi.