tag:blogger.com,1999:blog-8391201793528591631.post4800230212580137511..comments2023-08-28T04:47:01.352-03:00Comments on Manta matkalla Chilessä: Maailman eteläisin telakkaUnknownnoreply@blogger.comBlogger10125tag:blogger.com,1999:blog-8391201793528591631.post-71933428223276736042015-10-19T08:09:14.220-03:002015-10-19T08:09:14.220-03:00Eli tuo "galvaaninen erotin" on käytännö...Eli tuo "galvaaninen erotin" on käytännössä kondensaattori, joka päästää hieman vaihto(vuoto)virtaa läpi, mutta ei veneen, anodien ja maasähköverkon "maan" välistä tasavirtaa.<br /><br />Suojaerotusmuuntajan hyöty muuten kuin sähköiskuilta suojaamassa riippuu paljon siitä, miten veneen sähköjärjestelmän maadoitukset on tehty.<br />Suojaerotusmuuntaja ei pysty suojaamaan isommalta salamaniskulta, jännitepiikit ovat niin isoja ettei eristyskyky riitä. Tuo hajoaminen ihmetyttää, olisikohan maasähköverkossa ollut ns. nolla-vika, jolloin vaihejännnite voi nousta jopa 400 volttiin riippuen verkon kuormasta.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8391201793528591631.post-67249520474780480862015-10-13T14:06:07.609-03:002015-10-13T14:06:07.609-03:00Saimme sähköpostiin sindbadilaisen kaverimme pohdi...Saimme sähköpostiin sindbadilaisen kaverimme pohdintaa aiheesta:<br /><br />Tuommoinen aika mielenkiintoinen dokumentti aiheesta löytyi netistä.<br />http://www.boatdesign.net/forums/attachments/metal-boat-building/4679d1133258488-anodes-galvanics.doc<br /><br />Otsikon overprotection (ylisuojaus) alta:<br /><br />"By applying too high a protective current the paint may peel or blister due to the production of hydrogen gas on the cathode (hull), this will happen in the areas of thinner, damaged or pin-holed paint and is due to too large a surface area of anode material providing too high a current. <br /><br />The resultant patches of bare steel will not corrode while the anodes continue to function but the local anode will dissipate faster and the hull will definitely corrode once the anode has expired."<br /><br />Eli sinkit ovat todennäköinen syy.<br /><br />Tuli myös tarkennus suojaerotusmuuntajaan ja galvaaniseen erottimeen:<br /><br />1. galvaaninen erotin (galvanic isolator) estää tasavirran kulkemisen maasähköjen suojamaajohtimessa.<br />2. suojaerotusmuuntaja (isolation transformer) eristää koko rannanpuolen maasähkön veneen 230-sähköistä. Tämä suojaa myös uimareita sähköiskuilta, jos maasähkösysteemiin tulee vika.<br /><br />Jos syöpymisvaara maasähkömaadoituksen kautta huolettaa, galvaaninen erotin on siihen halpa ratkaisu. Suojaerotusmuuntaja on iso ja kallis.<br />s/y Mantahttps://www.blogger.com/profile/06466190747779073744noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8391201793528591631.post-13057616464675854722015-10-13T09:21:25.476-03:002015-10-13T09:21:25.476-03:00Timo, tuo perustelu sinkkien liian suuresta määräs...Timo, tuo perustelu sinkkien liian suuresta määrästä on hyvä. Meillä on 9x2kg joka on paljon, taidan ottaa osan pois. Mutta miksi teillä on kuplia jos on ainoastaan 2 sinkkiä?<br /><br />Meillä on mastervoltin suojaerotusmuuntaja enkä ole havainnut mitään hyötyä siitä. Laitteen pitäisi suojata myös veneen sisäistä sähköverkkoa esim. salamaniskuilta. Saimme kerran huonoa sähköä ja koko vekotin hajosi, se on aika kallis sulakkeeksi.s/y Mantahttps://www.blogger.com/profile/06466190747779073744noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8391201793528591631.post-53213173203084268302015-10-12T15:28:29.281-03:002015-10-12T15:28:29.281-03:00http://www.mz.teknos.com/marketingzone/getitem.asp...http://www.mz.teknos.com/marketingzone/getitem.asp?id={86EF64EA-D385-4EB5-915B-51F5EB64B417}<br /><br />Sivu 62:<br /><br />ONGELMA<br />Rakkuloituminen (blistering) (blåsbildning) <br />-vanhassa maalikalvossa<br /><br />MAHDOLLISET SYYT<br />Sopimaton ohenne.<br />Kosteat olosuhteet.<br />Liian paksu tai ohut maalaus.<br />Kosteus päässyt maalikalvon <br />alle. Aliruostuminen.<br />Katodisuojauksen aiheuttama kupliminen.<br />Epäpuhdas alusta.<br /><br />SEURAUS<br />Maalikalvon irtoaminen alustasta pyöreinä kuplina<br /><br />ONGELMAN VÄLTTÄMINEN<br />Maalataan vain hyvissä olosuhteissa.<br />Pinnan puhdistus tulee suorittaa hyvin.<br />Käytettävä ko. rasituksia hyvin kestäviä maaleja.<br />Katodisuojauksen yhteydessä käytettävä kyseistä suojausta kestäviä maaleja.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8391201793528591631.post-60211488816336975522015-10-12T15:18:35.344-03:002015-10-12T15:18:35.344-03:00Meillä Iiriksessä on sama ilmiö, pohjassa on kupli...Meillä Iiriksessä on sama ilmiö, pohjassa on kuplia. Kirjallisuuden mukaan kyseessä on liiallinen sinkkien määrä paljaana olevaan peltiin nähden. Voi siis miettiä onko sinkkiä liikaa vai pohja liian hyvässä kunnossa. Koska meillä on rungossa vain kaksi sinkkiä en halua ottaa toista pois. Kuplat johtuvat anodien liiasta jännitteestä ja aiheuttavat emäksisyyttä, mikä sitten tekee vetykuplia maalin alle. Epoxi tietenkin lohkeaa mokomasta ja vety korvautuu merivedellä. Mutta runko ei siis edelleenkään ruostu, mikä on tärkeintä!Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/06738901845294097574noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8391201793528591631.post-72385956393184727772015-10-12T14:51:17.489-03:002015-10-12T14:51:17.489-03:00Olihan maasähköjärjestelmässä suojaerotusmuuntaja ...Olihan maasähköjärjestelmässä suojaerotusmuuntaja (galvaaninen erotus)?Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8391201793528591631.post-37065170055639681532015-10-10T16:02:57.006-03:002015-10-10T16:02:57.006-03:00Antifoulingmaalin alla on toki primeri, kolme kerr...Antifoulingmaalin alla on toki primeri, kolme kerrosta Normastic 405:ta. Ensimmäinen ruiskumaalattiin heti puhalluksen jälkeen. Teräs alkaa puhtaana välittömästi reagoida eli ruostua, ensimmäinen kerros on syytä maalata heti. Myös hiekkapuhallusaste/karkeus vaikuttaa maalin pysyvyyteen. "Hiekka" on nykyään alumiinisilikaattia. Olemme hiekkapuhaltaneet ja maalanneet teräsveneen kolme - vai oliko se peräti neljä kertaa. Kirjoitin aiheesta (teräsveneen maalaus) Vene-lehteen jutunkin, vuotta en muista, löytyy varmaan lehden nettiarkistosta. s/y Mantahttps://www.blogger.com/profile/06466190747779073744noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8391201793528591631.post-15776855803641394352015-10-10T12:45:02.669-03:002015-10-10T12:45:02.669-03:00Soveltuukohan tuo sininen maali suoraan hiekkapuha...Soveltuukohan tuo sininen maali suoraan hiekkapuhalletulle teräspinnalle vai olisiko välissä pitänyt olla tasoitteena ja kiinnikkeenä tuo lujitemuoviveneistä tuttu primeri?Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8391201793528591631.post-44749117711576454082015-10-10T08:42:44.247-03:002015-10-10T08:42:44.247-03:00Sähkövuotoa on epäilty. Miten sinkkien määrä vaiku...Sähkövuotoa on epäilty. Miten sinkkien määrä vaikuttaisi, osaatko kertoa lisää?s/y Mantahttps://www.blogger.com/profile/06466190747779073744noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8391201793528591631.post-21187571891743362782015-10-10T02:40:15.280-03:002015-10-10T02:40:15.280-03:00"Kuplien aiheuttaja on edelleen mysteeri"..."Kuplien aiheuttaja on edelleen mysteeri" .... sähkövuoto? Liikaa sinkkejä?Anonymousnoreply@blogger.com